Biodiversiteit leidt tot hogere produktiviteit

Ecosystemen die meerdere soorten bevatten zijn meer produktief dan individuele soorten.Terwijl zij gegevens gebruikten uit meer dan 400 gepubliceerde experimenten heeft een internationaal onderzoeksteam overtuigend bewijs gevonden dat biodiversiteit in de wereld van planten erg efficiënt is in het assimileren van voeding en zonne energie, resulterend in een grotere produktie van biomassa. Groepen van planten zijn net als een voetbalteam.Om kampioenschappen te winnen heb je een goalgetter nodig om doelpunten te scoren, maar je hebt ook ondersteunende spelers nodig die de bal kunnen aangeven, verdedigen, en het doel kunnen bewaken.

Samen kunnen de sterspelers en de ondersteuning een efficient team vormen, zei Lars Gamfeldt van het departement van zee ecologie van de universiteit van Gothenburg. Gamfeldt is deel van een internationaal onderzoeksteam geleid door Brad Cardinale (universiteit van Michigan USA)dat in een speciale uitgave van het wetenschappelijke blad(American Journal of Botany on biodiversity) een onderzoek presenteert m.b.t. het belang van biodiversiteit bij planten en algen, die de basis vormen van de voedselketen.Het onderzoeksteam baseerde hun studie op de vraag of ecosystemen hun belangrijkste functies konden behouden zoals de produktie van biomassa en omzetting van voeding als de biodiversiteit is uitgeput en soorten verloren gaan.

In de zoektocht naar antwoorden hebben ze honderden gepubliceerde studies bekeken van eencellige algen tot bomen.Gegevens werden gebruikt van meer dan 400 gepuliceerde experimenten en er werd overtuigend bewijs gevonden van het feit, dat minder soorten in een ecosysteem een verminderde hoeveelheid geeft aan biomassa.

Er zijn twee belangrijke verklaringen voor het feit, dat plantengroepen met veel soorten effectiever zijn en produktieven zijn.De eerste is dat het meer aannemelijk is dat er super soorten in de groep aanwezig zijn dat wil zeggen soorten die zeer produktief zijn in het reguleren van ecologische processen. De tweede is, dat verschillende soorten vaak een karakteristiek hebben om elkaar aan te vullen.Het feit dat er een verdeling is in arbeid tussen verschillende plantensoorten maakt het in de natuur mogelijk voor planten groepen met veel verschillende soorten produktiever te zijn.De onderzoekers geven ook aan, dat als gevolg van klimaatsverandering en ander menselijk ingrijpen we nu snel plantsoorten aan het verliezen zijn.

Dit betekent, dat we prioriteit moeten geven aan datgene wat we willen beschermen en bewaren m.b.t. de
noodzaak het goede voor de mensheid te verkrijgen. Bijna elk organisme op deze planeet is afhankelijk van planten om te overleven.Wanneer het uitsterven van soorten het proces verstoren waardoor planten groeien, verlaagt het een van de belangrijkste factoren om op aarde het leven te handhaven, zo geeft de belangrijkste schrijver van het artikel Brad Cardinale aan.Gamfeldt is geasocieerd met zowel het Departement van zee ecologie van de universiteit van Gothenburg als het Departement van ecologie van de Zweedse universiteit van landbouw wetenschappen.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00