Kritiek op het Voedingscentrum
Ik wordt af en toe een beetje moe van de
arrogantie van het Voedingscentrum dat van ons belastinggeld wordt gefinancieerd.
Men blijft gewoon zuivel promoten en
negeert zeer belangrijke en hoogwaardige voedingsbronnen zoals:
- gekiemde zaden en bonen (boordevol
enzymen, mineralen, vitamines, aminozuren)
- granen als amaranth, quinoa, spelt
- algen zoals spirulina, chlorella
- kelp en zeewier
- kefir en komboecha
Ook geen woord over de suikervervanger Stevia. Als dit een site is die ervoor moet zorgen
dat we beter gaan eten dan kunnen we het belastinggeld beter gebruiken om gezonde voeding
goedkoper te maken. Vooral het nomineren van McDonald in 2002 voor de jaarprijs van Goede
Voeding deed mij duizelen.
Volgens Wim Meij, journalist bij het Algemeen Dagblad, zal het huidige Voedingscentrum
nooit een echte voedingsautoriteit worden. Hij verwijt het voorlichtingsbureau vooral een
gebrek aan onafhankelijkheid. 'Het Voedingscentrum heeft laatst een Vleeswijzer gemaakt
die mede gefinancierd is door het Voorlichtingsbureau Vlees.
Dat is een promotievehikel van de
vleessector met als doel de consumptie van vlees te bevorderen. Zoiets kan dus niet, want
het leidt tot gekleurde informatie. De bewering in de Vleeswijzer dat biologisch vlees
niet gezonder is dan niet-biologisch vlees is gewoon onjuist. 'Meij hekelt dan ook de
slogan van het Voedingscentrurn 'Eerlijk over eten.' 'Ze vertellen ons precies wat gezond
is, terwijl uit wetenschappelijk onderzoek vaak iets anders blijkt. Het Voedingscentrum
beweert al jaren dat je dik wordt van alcohol, terwijl er dikke rapporten zijn die het
tegendeel bewijzen. Onderzoek dat niet in hun straatje past laten ze structureel links
liggen.'
Wetenschapsjournalist Simon Rozendaal (Elsevier) valt Meij bij. 'Het Voedingscentrum houdt
jarenlang met de grootste stelligheid vol dat iets slecht is voor de gezondheid, om
uiteindelijk veel te laat - van mening te veranderen. Een goed voorbeeld is het
Atkinsdieet. Daarvan hebben ze altijd beweerd dat het schadelijk was, om daar een paar
weken geleden in HP/De Tijd ineens op terug te komen.
Dat is niet geloofwaardig. Hoe ik die
houding verklaar? De voorlichters van het Voedingscentrum zijn opgevoed in het dogma dat
je boodschappen altijd rechtlijnig moet vertellen. Ze zijn als de dood om te nuanceren.
Maar de consument is niet achterlijk.'
Het Voedingscentrum wijst de kritiek van Meij en Rozendaal resoluut van de hand. Schutte:
'We laten onze boodschap niet bepalen door partijen die ons financieren, zoals het
Voorlichtingsbureau Vlees. Zo zeggen we al jaren, zowel op onze website als in de media,
dat biologisch vlees even gezond is als ander vlees. Ons gewijzigde standpunt over Atkins
is het gevolg van nieuw wetenschappelijk onderzoek. Het zou juist dogmatisch zijn als wij
onze mening niet zouden bijstellen.'Volgens Schutte moet niet het beeld ontstaan dat het
Voedingscentrum onbekend is met de kritiek van voedingswetenschappers en
gedragspsychologen op campagnes en strategieën. Wij hebben geregeld contact met ze, en
proberen hun inzichten waar mogelijk toe te passen. Een groot probleem blijft echter ons
zeer beperkte budget. Wij hebben maar een schijntje te besteden van het bedrag dat de
voedingsindustrie jaarlijks aan reclame uitgeeft. Dat is een ongelijke strijd.'
Keuringsdienst van Waarde
Afl.: Kies bewust. Een koe en een kalf en
een heel paard half. De droom is het van Holle Bolle Gijs. Hij kon schrokken, grote
brokken. Maar dat was niet goed voor hem. De tijden zijn veranderd. Gijs kan tegenwoordig
zijn gulzige gang gaan. Want met hartelijke medewerking van de regering maken voedsel-,
snack- en snoepfabrikanten nu heerlijkheden waar je met een gerust hart van eten kan.
Zoveel je maar wilt. Zelfs elke dag taart. Als het maar taart is waar een ondergaand
zonnetje met de woorden Ik kies bewust op staat. Er is Ik kies bewust patat met mayonaise.
Er is Ik kies bewuste frisdrank en worst. Er zijn tientallen kant-en-klare slaatjes met
saus waar je onbeperkt van mag smullen, want ze zijn zo Ik kies bewust als Bolle Gijs zich
maar kan dromen. We vieren het begin van een nieuw seizoen consumentenpret op televisie
met een parade van verschrikkelijk gezond gemaksvoedsel. Je ziet de verslaggevers er
tijdens de uitzending al jong en dun van worden. Zo geweldig kiezen ze bewust. Een
nieuwtje ook. Taart gemaakt van water, suiker en vet. Goedgekeurd door de Nederlandse
regering, omdat je er dun van wordt. Dat wil zeggen, als je er elke dag één eet, anders
helpt het niet.
http://player.omroep.nl/?aflID=7804331
Financiële relaties van het
Voedingscentrum
De volgende relaties financieren
wetenschappelijk onderzoek/onderwijs van het voedingscentrum (de leerstoelen)
AVEBE Research & Development
H.J.Heinz B.V.
LU General Biscuits
Nederlandse Zuivel Organisatie
Productschap Tuinbouw
Productschap Vis
Productschap Zaden, Granen en Peulvruchten
Roche Vitamins
Romi Smilfood BV
Sara Lee/Douwe Egberts Research
Smiths Food Group BV
Stichting ISG
Unilever Bestfoods Nederland
Voorlichtingsbureau Vlees
Wetenschappelijke Stichting NVPG
Ook leuk om te weten is dat de huidige
directrice van het Voedingscentrum afkomstig is van Unilever. Oftewel, ons kent ons zullen
we maar zeggen
Terug
naar het hoofdmenu