Pure chocolade
Pure chocolade goed voor het
hart, bloeddruk en cholesterol
Diane Becker, M.P.H., Sc.D., professor op
de Johns Hopkins Universitys School of Medicine and Bloomberg School of Public
Health in Amerika heeft onderzoek gedaan naar chocolade en ontdekte dat cacao een
chemische stof bevat die qua werking op aspirine lijkt en de kans op blokkades in de
bloedvaten (en dus hartaanval) kan verminderen. Ze wijst er wel op dat dit geen excuus is
om grote hoeveelheden chocolade te gaan eten (alles met mate!!) maar dat 2
desertlepels pure chocolade (72%) per dag voordelen heeft. Flavonoïiden in
chocolade hebben weer het voordeel dat ze de bloeddruk kunnen verlagen en ook goed voor
het hart zijn.
http://www.hopkinsmedicine.org/Press_releases/
2006/11_14a_06.html
[Tip Johanna Debets]
meer cacao studies:
Effects of cocoa powder and dark chocolate on LDL oxidative susceptibility and
prostaglandin concentrations
Cocoa powder and dark chocolate may favorably affect cardiovascular disease
risk status by modestly reducing LDL oxidation susceptibility, increasing serum
total antioxidant capacity and HDL-cholesterol concentrations, and not
adversely affecting prostaglandins. http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/74/5/596
Dark chocolate inhibits platelet
aggregation in healthy volunteers
Cardiovascular disease is a leading cause of death in the UK. The flavonoids found in
cocoa may produce a cardio-protective role for chocolate with a high cocoa content.
http://taylorandfrancis.metapress.com/(5qzi1t551rbgnfv31libmr45
Cocoa inhibits platelet
activation and function
Cocoa consumption suppressed ADP- or epinephrine-stimulated platelet
activation and platelet microparticle formation. Cocoa consumption had an
aspirin-like effect on primary hemostasis
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/72/1/30