Biologische groenten en fruit
De Eko-gids
Een handig overzicht van biologische
restaurants, boerenmarkten, boerencampings, webwinkels en meer...
http://www.biologica.nl/eko-gids/
Meer bewijs dat biologisch gekweekt
gezonder is
Twee studies van de Harokopio Universty,
Athens Greece noemen de hogere dosis vitamine C en lagere dosis nitraat in biologisch
voedsel. Bengt Lundegardh en Anna Martensson van de University of Agricultural Sciences ,
Uppsala in Zweden toonden aan het biologisch gekweekte aardbeien een sterkere antikanker
werking hadden tegen borst- en darmkankercellen, biologisch gekweekte pruimen bevatten
weer meer phenolzuren.
http://lists.ifas.ufl.edu/cgi-bin/wa.exe?A2=ind0604&L=sanet-mg&H=1&P=6117
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=14880166
http://www.biologischnetwerk.nl/index.cfm?fuseaction=news.dsp_news&recordid=61
In deze Zweedse studie zagen onderzoekers
dat kinderen die voornamelijk biologisch aten minder allergiën hadden en ook minder
antibiotica gebruikten.
Atopy in children of families
with an anthroposophic lifestyle, The Lancet, 353, p. 1485 1488.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=
PubMed&list_uids=10232315&dopt=Abstract
Salvestrolen. De
vitamines van de 21e eeuw?
Salvestrolen vormen een nieuwe klasse
voedingsstoffen die een belangrijke eigenschap gemeen hebben: ze kunnen tumorcellen doden.
Ze zijn het verschil tussen bespoten en onbespoten groente en fruit. Ze zijn mogelijk
essentieel voor het leven. Met andere woorden, ze horen thuis in ons dagelijks
voedingspatroon. In dit artikel een eerste kennismaking met de salvestrolen.
http://www.orthoeurope.com/ortho_pdf/ortho065Salvestrol1.pdf
Bitter is beter
Al een tijdje heb ik een discussie met
mensen over de bitterheid van spruitjes. Onderzoekers doen er van alles aan deze
bitterheid te verminderen. Maar als nu juist die bittere smaak de kankerremmer is?
Tijdens mijn zoektocht naar salvestrolen
stuitte ik op dit artikel in een biomedisch tijdschrift die precies dit vermoeden
bevestigt. De auteur vraagt zich af of het gebrek aan bitterheid niet juist een oorzaak is
van de toename van kanker.
I rest my case.....
http://www.ibms.org/pdf/bs_articles_2005/bitter_is_better.pdf
Business Week waarschuwt voor
schaalvergroting biologische voeding
Het Amerikaanse magazine Business Week komt
met een groot artikel over de komst van multinationals op de markt van biologische
voeding. Het probleem is dat de vraag naar dit soort voeding toeneemt en het lokale aanbod
niet groot genoeg is en men dus gaat uitwijken naar landen waar men het met rechten van
dieren en arbeiders en het milieu niet zo nauw neemt terwijl juist dit soort zaken een
belangrijke rol spelen voor mensen die deze biologische voeding kopen.
The organic myth
http://www.businessweek.com/magazine/content/06_42/
Biologische groenten en fruit toch
gezonder
Begin dit jaar stelde de Consumentenbond op
basis van eigen onderzoek vast dat biologische groenten niet gezonder zijn dan gewone
groenten. Mogelijk zijn stoffen over het hoofd gezien die het verschil maken tussen
biologisch en niet-biologisch: de zogenaamde salvestrolen. Dit meldt het tijdschrift
Ortho.
http://www.refdag.nl/artikel/1279958/%26bdquo%
3BBiologische+groenten
http://www.ortho.nl
100 mile dieet - koop uit je eigen
regio en spaar het milieu
In Canada is er een groep mensen bezig met
een project waarin men gaat proberen om alleen voeding te eten die lokaal gekweekt/gemaakt
wordt (in een straal van 100 mijl). In de jaren 70 was biologisch eten en zonnepanelen
iets van hippies maar nu beginnen steeds meer mensen te snappen dat we onze gezondheid en
onze leefomgeving letterlijk verzieken en onze kinderen ermee opzadelen.
Het doel van dit dieet is om lokale boeren
te steunen en vervuiling door transport uit verre landen te verminderen. Steeds meer
voeding komt uit verre landen en dit geeft een giga milieubelasting. Soja wordt masaal uit
Zuid-Amerika gehaald omdat er zoveel varkens/runderen rondlopen voor onze hoge
vleesconsumptie en gevolg is massale boskap. Je ziet dit ook met palmolie plantages in
Indonesië. Hele natuurgebieden worden gesloopt dankzij onze onverzadigbare eetlust.
Wist je dat er alleen al in de VS genoeg
voeding is om iedere burger 4000 caloriën per dag te leveren, vandaar ook die gigantisch
marketing machine met als doel overconsumptie van eten. En dit zorgt dan weer voor een
tweede markt, de dieet produkten die weer uitzelfde stal komen. Coca Cola heeft dit prima
door en verkoopt nu in Amerika een nieuw drankje (Enviga) waarmee je meer caloriën zou
verbranden dan erin zitten, negatieve caloriën zo te zeggen.
http://www.timesleader.com/mld/timesleader/living/16044463.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Enviga