Becel pro.activ
Gezien de meeste media blind achter de
voedingsindustrie aanlopen (zorgen voor hoge advertentie inkomsten) heb ik bijzonder
weinig vertrouwen in het feit dat het onderstaande persbericht in de publiciteit zal
komen.
Ik wil u dit echter niet onthouden zodat u zelf een keuze kunt maken of u
dit soort produkten wilt gaan gebruiken. Ik zal binnenkort een uitgebreide pagina maken
over de cholestrol mythe en het groeiende verzet van steeds
meer wetenschappers tegen de huidige cholestrol fabeltjes. Men heeft
ook Dr Atkins onderuit willen halen met zijn dieet met veel eieren en verzadigde vetten
maar ook daar kon men niet bewijzen dat deze het cholestrol zou verhogen.
Omdat er veel geld wordt verdiend aan
cholestrol verlagende produkten wordt het tijd dat ook de andere zijde van de medaille
meer aandacht krijgt.
Cholestrol wordt teveel in een kwaad daglicht gezet door een deel van de wetenschappers
maar deze kennis blijkt steeds meer achterhaald door recentere onderzoeken van
wetenschappers zoals Uffe Ravnskov.
Dus wordt vervolgd.....
Ron
Driehoeksverhouding Becel, AH en
de Hartstichting
http://www.orthoeurope.com/ortho_pdf/ortho055becelproactivmarketing.pdf
Persbericht Ortho magazine:
Twijfels over veiligheid Becel
pro.activ
GENDRINGEN,
Becel pro.activ producten zijn verrijkt met plantensterolen en verlagen daardoor
aantoonbaar het LDL-cholesterol. De veiligheid van langdurige inname van hoge doses
plantensterolen is echter niet voor iedereen overtuigend aangetoond, zo meldt het
tijdschrift Ortho vandaag. Sommige wetenschappers maken zich zorgen en de producten zijn
daarom in Canada niet verkrijgbaar.
Bij gebruik van Becel pro.activ wordt 2,25 gram plantensterolen per dag als de ideale
dosis gezien. Met deze dosering daalt het LDL-cholesterol met gemiddeld 10% in drie weken
tijd, zonder het 'goede' HDL-cholesterol te beïnvloeden. Trouwe gebruikers van Becel
pro.activ krijgen dagelijks grofweg het tienvoudige binnen van wat mensen normaal
gesproken aan plantensterolen innemen uit zaden, noten, bonen en groenten. Pro.activ is
momenteel het bestverkochte cholesterolverlagende voedingsmerk ter wereld. Wereldwijd
raken echter steeds meer onderzoekers betrokken in de wetenschappelijke discussie over de
veiligheid van plantensterolen. In Canada is Becel pro.activ vanwege deze twijfels niet
verkrijgbaar. Het lag in 2001 weliswaar twee weken in de winkels, maar werd uit de
schappen genomen omdat Health Canada geen goedkeuring gaf aan het product.
In 2004 verzochten de Duitse autoriteiten
op hun beurt de Europese Commissie opnieuw te kijken naar de veiligheid van
plantensterolen. De Duitse zorgen werden onder meer ingegeven door een wetenschappelijke
publicatie uit 2002 van de afdeling Klinische farmacologie van de Universiteit van Bonn.
Daarin werd gesteld dat plantensterolen mogelijk een extra risicofactor zijn voor
coronaire hartziekten. De European Food Safety Authority (EFSA) wuifde de Duitse zorgen
weg.
De studie uit Bonn was echter niet de
eerste in zijn soort. Al in 1991 kwam uit Amerikaans onderzoek naar voren dat verhoogde
concentraties plantensterolen in het bloed geassocieerd zijn met coronaire hartziekten op
jonge leeftijd (< 55 jaar). Het is niet de enige studie uit de jaren negentig die
suggereert dat hartziekten vaker voorkomen bij personen met verhoogde cholesterol- én
plantensterolwaarden dan bij personen met alleen een hoog cholesterol.
Nieuwe onderzoeken hebben de twijfels
vooralsnog niet kunnen wegnemen. Het wachten is onder meer op een Duitse publicatie, dit
keer van prof. dr. Gerd Assmann van de universiteit van Münster. Ook zijn onderzoek
suggereert dat verhoogde plantensterolwaarden geassocieerd zijn met coronaire hartziekten.
Prof. dr. Klaus von Bergmann uit Bonn voorspelt in Ortho dat het laatste woord
voorlopig niet is gesproken. "In het verleden zijn uiteenlopende bevindingen gedaan,
en dit geldt ook voor nieuwe trials die nog niet zijn gepubliceerd", aldus Von
Bergmann. "Het komt erop neer dat plantensterolen enerzijds een risicofactor vormen
voor coronaire hartziekten en anderzijds weer niet."
Producent Unilever laat in een reactie
weten dat Becel pro.activ nooit is verboden in Canada. "Health Canada heeft alleen
een advies uitgebracht dat inhield dat het product niet door hen was goedgekeurd",
aldus een woordvoerder. De Nederlandse Hartstichting heeft wél haar goedkeuring verleend
aan Becel pro.activ, maar wil niet inhoudelijk reageren. Ook zorgverzekeraar VGZ, die het
voedingsmiddel gedeeltelijk vergoedt, hult zich in stilzwijgen. Belangstellenden kunnen
het nieuwe nummer van Ortho bestellen via www.ortho.nl.
Internationaal
Pro.activ spread contains high
PAH level, claims consumer group
Finland's National Food Agency is to test
the PAH levels in margarine products, following a Swedish report suggesting that Becel
pro.activ contained twice the legal level of the carcinogenic compounds.
http://www.nutraingredients.com/news/ng.asp?id=37949
http://www.konsumentsamverkan.se/english/becel_pah.htm